Het haakarmsysteem in Goes

wisselcontainers voor grootschalige inzetten

Haakarmvoertuigen zijn van groot belang voor de brandweer. Deze veelzijdige voertuigen stellen de brandweer in staat om snel en efficiënt verschillende haakarmbakken te vervoeren, wat cruciaal is voor de uiteenlopende taken die ze moeten uitvoeren. Met haakarmvoertuigen kan de brandweer flexibel reageren op diverse noodsituaties, zonder dat alle benodigde materialen permanent op vrachtwagens hoeven te worden geladen. Dit systeem, dat in veel Europese landen wordt gebruikt, draagt bij aan een efficiëntere inzet van middelen en personeel.

1 oktober 1996

In 1988 en 1989 leverde het ministerie van Binnenlandse Zaken de eerste serie haakarmvoertuigen aan de Nederlandse brandweerregio’s. Primair deden deze voertuigen toen dienst als haakarmchassis voor de eveneens door het ministerie geleverde haakarmbakken met groot vermogen pompen en hulpverleningsuitrustingen. In 1996 worden de eerste bakken in Goes gestald.

Door de centrale ligging van Goes binnen de provincie wordt de stad als steunpunt aangewezen voor de Bevelanden. Door de verhuizing van een veel te kleine kazerne aan de Brouwersgang naar een ruime kazerne aan de Van der Spiegelstraat ontstaat er ook ruimte voor materieel van de Regionale Brandweer Zeeland. Naast een haakarmvoertuig, een DAF 1900, volgen er ook vijf zogenaamde haakarmbakken. Het haakarmvoertuig is in staat om de gestandaardiseerde containers via de haakarm op het voertuig te trekken en op de plaats van bestemming neer te zetten. De volgende bakken worden in Goes gestationeerd:

  • 43-65 Dompelpompunit met 1000 meter 150 mm slangen (combi-haakarmbak)
  • 43-69 Slangenunit met 3000 meter 150 mm slang
  • 43-84 Standaard hulpverleningsmateriaal
  • 44-82 Specialistisch hulpverleningsmateriaal
  • 43-81 Decontaminatie- met gaspakunit

In 2001 wordt het haakarmvoertuig aangepast voor inzet met het slangopneemapparaat, dit apparaat maakt het invouwen van 150 mm slangen een stuk eenvoudiger.

Mercedes Actros

Begin november 2003 werden er bij de zuidelijke ingang van de Westerscheldetunnel vijf haakarmvoertuigen overgedragen aan regionaal brandweercommandant Van Leersum. Deze voertuigen zijn aangeschaft via een mantelovereenkomst door drie brandweerkorpsen uit Zeeland. Alle voertuigen zijn gebouwd op een Mercedes Actros-chassis en zijn uitgerust met een haakarmsysteem door de firma VDL. De Brandweer Zeeland, de gemeentelijke brandweer van Terneuzen en de bedrijfsbrandweer van DOW Benelux hebben ze samen besteld. Eén van de nieuwe haakarmvoertuigen van de Brandweer Zeeland wordt gestationeerd op de brandweerkazerne in Goes met oproepnummer 4362. Dit voertuig vervangt de DAF 1900 uit 1996.

12.000 liter water

De komst van de Actros valt samen met de zesde haakarmbak voor Goes. Vanuit de regio wordt er een watercontainer gestald in de kazerne aan de Oranjeweg. Deze haakarmbak, gebouwd door brandweerbouwer Dias in Stekene (België), bestaat uit een tank met een inhoud van maar liefst 12.000 liter water en een pompruimte. De watercontainer is vooral bedoeld om op locaties waar de gebruikelijke waterwinning niet aanwezig is. Te denken valt bijvoorbeeld aan calamiteiten op de Zeeuwse spoorlijnen, op de A58 en op andere doorgaande wegen. De waterhaakarmbak krijgt roepnummer 43-66.

Tweede haakarmvoertuig

Op woensdag 4 maart 2009 arriveert het langverwachte tweede haakarmvoertuig. De wagen is eigendom van Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) en is aan de Goese brandweer ter beschikking gesteld voor het vervoer van de in Goes gestationeerde haakarmbakken van de Veiligheidsregio.

Het nieuwe haakarmvoertuig met roepnummer 43-72 is identiek aan het haakarmvoertuig dat anderhalf jaar eerder in Vlissingen is geplaatst. Het is een DAF CF75-chassis met drie assen, uitgerust met een 17-tons haakarminstallatie van LeeBur, een automatische versnellingsbak en een gestuurde naloopas. Die gestuurde naloopas zorgt ervoor dat het voertuig makkelijker te manoeuvreren is. Daarnaast maakt een uitschuifbare achterbumper het mogelijk om langere containers te vervoeren dan wat nu gebruikelijk is.

Met de introductie van het tweede haakarmvoertuig kunnen we ook tijd besparen. Bij bepaalde toepassingen van het grootschalige watertransportsysteem, zoals wanneer water over lange afstanden moet worden vervoerd, worden er bijvoorbeeld twee haakarmbakken gebruikt: een dompelpompunit met 1000 meter slang en een slangenunit met 2500 meter slang. Deze kunnen voortaan samen vanuit Goes naar de locatie worden gebracht. Dit zorgt voor een snellere opbouw van de watervoorziening in gebieden waar het normaal gesproken lastig is om water te winnen.

Volvo FM

In 2010 is het Ministerie van Veiligheid en Justitie gestart met het vervangen van deze eerste generatie DAF-haakarmvoertuigen. In het najaar van 2011 worden drie nieuwe haakarmvoertuigen op Volvo FM 6×4-chassis aan de Veiligheidsregio Zeeland geleverd. Eén van deze wagens heeft als vaste standplaats de hoofdpost van de Goese brandweer aan de Oranjeweg gekregen. De nieuwe Volvo FM 6×4 beschikt over een Multilift haakarmsysteem met een capaciteit van 21 ton. In Goes zal het voertuig worden ingezet voor het transport van de zes haakarmbakken die door Veiligheidsregio Zeeland in Goes zijn gestationeerd.

Tussen 2012 en 2014 is de Actros te vinden op de post Middelburg Stromenweg, maar daarna is hij weer terug bij ons met oproepnummer 8981. Tijdens de afwezigheid van de Actros staat de oude DAF CF65 haakarmwagen van post Haamstede in Goes.

In 2017 komt de platte bak, voornamelijk gebruikt voor het vervoer van het slangopneemapparaat van Borsele naar onze kazerne aan de Oranjeweg. Ook afkomstig uit Borsele is de hulpverleningshaakarmbak en het bijhorend voertuig. Deze vervangt onze Mercedes-Ziegler hulpverleningswagen die in Sint-Annaland wordt herplaatst. De hulpverleningscombinatie komt te staan bij de tijdelijke post aan de Troelstralaan.

Veiligheidsregio Zeeland stalt dat jaar ook de ademlucht- en verlichtingscontainer aan de Oranjeweg. Deze container is in 2000 aangeschaft door de toenmalige Regionale Brandweer en stond voorheen bij brandweer Vlissingen. De bak is opgebouwd door Rosenbauer in Hedel en Carrosserie Akkermans uit Oud-Gastel. De container heeft een 30kVA generator en een ademluchtcompressor van 400 liter per minuut.

Verhuizing

In 2018 vindt er een verhuizing plaats van diverse bakken. De decontaminatiecontainer wordt vervangen door een container basisontsmetting, de zogenaamde BOE. De oude container wordt verbouwd voor team brandonderzoek en krijgt ook een plekje in de kazerne aan de Oranjeweg. Tot slot komen er ook een commandocontainer (CoPI-bak) en een verzorgingsunit erbij.

Haakarmvoertuig (jaar in Goes)Oproepnummer
Mercedes Benz 2540L48 Actros (2003)19-8981 (voorheen 4362)
DAF FAN.CF75.260PC400 (2009)19-8982 (voorheen 4372)
Volvo FM9.330 (6×4) (2012)19-8983
Volvo FM370 (6×4) (2017) Post Troelstralaan19-4970
Afgevoerd
DAF FF1900DNS400 (1996-2003)4966
DAF FAV65.210NC400 (2012-2014)19-4383
Haakarmbak (jaar in Goes)Oproepnummer
Dompelpomp (WTS 1000) (1996)DPH 19-8961
Slangen (WTS 2500) (1996)SLH 19-4369
Watertank 12.000 liter (2005)WTH 19-8960 (voorheen 4366)
Platte bak met slangopneemapparaat (2017)HRU 19-4379
Verzorgingsunit (2017)VZH 19-8989
Hulpverlening (2017)HVH 19-4970
Basisontsmetting decontaminatie (BOE) (2018)BOH-DC 19-8920
Commando-unit (2018)COH 19-8999
Brandonderzoek (2019)BMH-TBO 19-8903
Afgevoerd
Ontsmetting gevaarlijke stoffen (1997-2018)GSH 19-4381
Hulpverlening basis (1997-2009)HVH-basis 19-4372 (voorheen 4384)
Hulpverlening specialisme (1997-2009)HVH-spec 19-4371 (voorheen 4482)
Adembescherming en verlichting (2017-2024)ABH 19-8980
Lees meer over het huidige wagenpark
Brandweervoertuigenonline.nl
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven