Bedford MW ‘s-Heer Arendskerke
EERSTE VOERTUIG VOOR GEMEENTELIJK KORPS
In 1947 neemt de brandweer van de gemeente ‘s-Heer Arendskerke zijn eerste brandweervoertuig in gebruik. Een Bedford chassis, achtergelaten door het Engelse leger, wordt de basis voor deze manschappenwagen. Naast het vervoer van manschappen wordt de auto ook trekker van de in 1946 aangeschafte motorspuitaanhanger. De auto doet dienst tot 1963.
Het nieuwe voertuig voor korps ‘s-Heer Arendskerke wordt eind 1947 in gebruik genomen. In combinatie met de pas aangeschafte motorspuitaanhanger kan de wagen ingezet worden als volwaardige lage druk spuit.
Vauxhall
De geschiedenis van het automerk Bedford begint in 1857, wanneer de Schotse ingenieur Alexander Wilson de firma ‘Alexander Wilson & Co. Engineers’ opricht. Het bedrijf heeft als ondertitel ‘Vauxhall Ironworks’ en bouwt pompen en stoommachines voor schepen. In 1903 verschijnt de eerste auto onder de naam Vauxhall. Het Amerikaanse General Motors neemt het bedrijf in 1925 over. Als de jaren 1930 aanbreken is Groot-Brittannië getroffen door een wereldwijde recessie, onder de Engelse bevolking groeit de antipathie tegen geïmporteerde producten. Besloten wordt de overcapaciteit van de Vauxhall fabrieken in Bedfordshire te gebruiken om een Engelse vrachtwagen te fabriceren. In 1931 wordt vervolgens de eerste Bedford vrachtwagen geïntroduceerd.
Bedford MW
Met de Tweede Wereldoorlog in het vooruitzicht werden veel Bedford vrachtwagens gevorderd voor het leger. In 1935 was Bedford al begonnen met de ontwikkeling van lichte 15 CWT militaire vrachtwagens. De bestaande collectie uit 1939 wordt snel opnieuw ontworpen voor militair gebruik. Dit is grotendeels een kwestie van styling zoals de aflopende motorkap met een platte voorkant met ingebouwde koplampen en een beugel om de radiator te beschermen bij een kleine aanrijding. Deze Bedford MW is zeer succesvol en tegen het einde van de oorlog, in 1945, zijn er bijna 66 duizend exemplaren gebouwd. De Bedford MW heeft een laadvermogen van ongeveer 750 kilogram. Van de wielen worden alleen de achterwielen aangedreven (4×2). De Bedford benzinemotor heeft zes cilinders en een inhoud van 3,5 liter. De watergekoelde motor heeft een vermogen van 72 pk, goed voor een toegestane maximale snelheid van 65 kilometer per uur.
Na de oorlog worden veel van deze vrachtwagens, die waren achtergelaten door de Engelse troepen, ingezet voor civiel gebruik. Populair is de ombouw tot noodbus voor het openbaar vervoer, in dit geval wordt het chassis de basis voor een personeel-materiaalwagen voor de brandweer.
Remmers Carrosserieën
Het voertuig wordt door carrosseriebouwer Remmers uit Tilburg verbouwd tot brandweerwagen. De opbouw voorziet in twee banken voor vervoer van brandweermensen, kastruimte en een twee grote slanghaspel.
Een bijna identiek voertuig is vandaag nog te bewonderen in het Nationaal Brandweermuseum te Hellevoetsluis. In 1963 wordt de Bedford afgevoerd en vervangen door een Commer personeel-materiaalwagen.
Dienst | Bouwjaar | Kenteken | Type | Merk | Opbouw-pomp |
1947-1963 | 1943 | K-20609 / NJ-34-35 | PM | Bedford MW 15 CWT | Remmers |