Geesink tankautospuit voor Goes

EERSTE TANKAUTOSPUIT GOES

Dit is absoluut het meest indrukwekkende voertuig dat de Goese brandweer ooit heeft gehad, een Chevrolet met Geesink opbouw. Het is de allereerste tankautospuit die in dienst wordt genomen bij de Brandweer Goes. De hoge neus en de grote voorbouwpomp maken dit voertuig echt imposant.

1 september 1959

Begin 1959 heeft de gemeente Goes een financiële meevaller. In de raadsvergadering in maart wordt besloten dat er geld wordt vrijgemaakt voor de aanschaf van zowel een kolkenzuiger voor de gemeente als een nevelspuit voor de brandweer. Beide voertuigen kosten zo een 50 duizend gulden. Daarnaast wordt er ook een auto aangeschaft voor de gemeentepolitie, voor een bedrag van zeven duizend gulden. Tot nu toe heeft de lokale politie alleen de beschikking over een motor met zijspan.

Chevrolet

Goes kiest voor een Chevrolet Viking onderstel van de Amerikaanse General Motors fabrieken. De prijs van een Amerikaans Ford-, Chevrolet- of Dodgechassis is dankzij de massafabricage en gestandaardiseerde uitvoering bijna de helft goedkoper dan een vergelijkbaar Duits of Frans onderstel. De Chevrolet Viking is een van de modellen in de Task Force serie die van 1955 tot 1959 wordt geproduceerd door General Motors. Goes krijgt de nieuwste uitvoering met vier koplampen. Het model is ook bekend onder de naam Apache. De keuze valt op een witte auto, met rode accenten op de bumper en wielkasten, net zoals de oude Kronenburg.

Nevelspuit

Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft de Amerikaanse Marine ervaring opgedaan met hoge druk nevelblussing op marineschepen. Door water onder een druk van 40 bar of meer te vernevelen, kan het koelvermogen van bluswater worden vergroot en daardoor de hoeveelheid water worden verminderd. In 1948 is Brandweer Eindhoven uiteindelijk het eerste korps in Nederland dat een chassis tot tankautospuit hoge druk laat opbouwen.

De Goese Chevy zal ook uit worden gerust met zo een nevelspuit, maar zal daarnaast ook een lage druk voorbouwpomp bezitten. Het feit dat dit voertuig zowel hoge- als lagedruk combineert, maakt het echt uniek. Omdat de wagen ook een watertank heeft van 1500 liter kan er ook sneller ingezet worden, het plaatsen en aankoppelen van een brandkraan is niet meer direct nodig.

Geesink

De firma Geesink in Weesp is verantwoordelijk voor de constructie van het voertuig. Dit bedrijf is in 1875 opgericht door Koos Geesink onder de naam ‘Rijtuigenfabriek en wagenmakerij J. Geesink’. Naast het bouwen van rijtuigen steekt Geesink ook veel energie in alle aspecten van brandbestrijding in de stad Weesp, waar hij tot generale brandmeester is benoemd. Wanneer de Grote Oorlog uitbreekt is de vroegere rijtuigbouwer geheel om als fabrikant van mechanische ladders en brandweermaterieel. Later maakt het familiebedrijf naast brandweerauto’s en ladderwagens ook voertuigen voor de gemeentereiniging. Nadat het bedrijf afbrandt in 1968 stopt Geesink met de productie voor de brandweer. Het bedrijf floreert vandaag nog steeds met de productie van vuilniswagens onder de naam Geesinknorba.

Het voertuig wordt in 1977 vervangen door een Mercedes bolneus, een tankautospuit met een Den Hartog-Ziegler opbouw.

Brandweervoertuigenonline.nl
Krantenbankzeeland.nl
110 jaar Motorisering bij de brandweer in Nederland, door Kees Boot
Conam.info
Geesinknorba.nl
Hippomobielerfgoed.nl
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven