‘De Kronenburg’ autospuit

Nieuwe autospuit voor Goes

In 1939 maakt de stad Goes zich op voor de dreigende Tweede Wereldoorlog. De gemeente investeert om die reden fors in de brandweer, onder andere omdat deze ook luchtbescherming in het takenpakket krijgt. De grootste aanschaf is een nieuwe autospuit.

25 oktober 1939

Voor de nieuwe autospuit wordt gekozen voor een Ford 85 chassis met een 3,9 liter V8 motor. Het onderstel wordt vervolgens door de firma Kronenburg in Culemborg omgebouwd tot brandweerwagen. Er wordt gekozen voor een open opbouw, de Kronenburg type 40. Achter de open cabine zijn twee banken in de lengte geplaatst, hierdoor is er plaats voor maar liefst zestien spuitgasten. De pomp heeft een vermogen van tweeduizend liter per minuut. Identieke voertuigen zijn dan onder andere in dienst bij de korpsen Kamerik en Wouw.

De pomp is van het type MH-7Y, dit is een speciale brandweer centrifugaalpomp met ingebouwde automatisch werkende waterringaanzuiginrichting. Dit maakt bediening heel eenvoudig. Zoals Kronenburg propageert: “Eenvoud is het kenmerk van het ware”, er is namelijk maar één kraan nodig voor de bediening van het geheel. De bronzen pomp heeft één inlaat en vier slangaansluitpunten met afsluiters. Tussen de wielkasten is opbergruimte voor diverse materialen. De slangen liggen onder de manschappenbanken. Aan de zijkanten zijn rekken aangebracht, links voor de zuigslangen, rechts voor de 3-delige ladder van zeven meter.

Kenteken: K-15748 / K-1414 / NJ-75-82
Motornummer: 79 A 1455825
Chassisnummer: BB91-4923482

Ingebruikname

Op 25 oktober 1939 wordt het voertuig in gebruik genomen. ’s Middags om drie uur rijdt de spuit naar de Grote Markt waar het gemeentebestuur de auto kan bezichtigen. Daarna verplaatst het gezelschap zich richting de Westsingel waar nabij de Westerkerk een demonstratie volgde. Onder toeziend oog van zowel de leverancier als de gemeenteraad en de ‘Technische Commissie van de Zeeuwschen Brandweerbond’ wordt er van open water afgelegd met vier stralen. Daarna wordt de spuit ook vanaf de waterleiding getest.

De volgende maanden wordt er wekelijks geoefend met de nieuwe brandweerwagen, zowel overdag als in het donker. Vanwege de oorlog is het materieel verspreid over de stad opgesteld. De Ford-Kronenburg autospuit staat bij machinist Willeboer thuis, de oude Studebaker spuit staat bijvoorbeeld aan de Oostsingel.

Lees meer over de Studebaker spuit
Lees meer over de Goese brandweer in oorlogstijd

Afkeur

In september 1954 wordt de pomp van de Kronenburg afgekeurd en komt de auto tijdelijk buiten dienst. Vervanging van de pomp gaat zeker zes maanden duren. Omdat er zodoende nog maar één spuit overblijft in de stad, wordt er gekeken om tijdelijk een auto aan te schaffen die de op reserve staande, kleine motorspuit kan vervoeren. Voor 1000 gulden wordt hiervoor een Willys Jeep aangekocht.

In april 1955 is de Ford opgeknapt en bovendien uitgerust met een nieuwe Geesink pomp. De oude koperen pomp is niet meer bruikbaar en wordt als oud metaal verkocht voor 350 gulden. De kosten voor de nieuwe pomp zijn 6000 gulden.

In 1968 wordt de Kronenburg verkocht aan de Heer Hoogesteger in Wemeldinge voor een bedrag van 444 gulden. In augustus 1970 wordt de wagen doorverkocht aan carnavalsvereniging ‘Leut Club ’70’ in Bergen op Zoom.

Lees meer over de Chevrolet personeel-materiaalwagen (binnenkort online)
Gemeentearchief Goes
Kroniek Goese Brandweer
Krantenbankzeeland.nl
Brandweervoertuigenonline.nl
Dezo’s Garage 
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven