Eerste tankautospuit voor ‘s-Heer Arendskerke
800 liter water voor inzet op Rijksweg 58
De eerste tankautospuit voor het korps ‘s-Heer Arendskerke, deze Mercedes-Benz, wordt in 1975 in gebruik genomen. De nieuwe wagen vervangt de oude Commer uit 1964. De auto doet 18 jaar dienst en wordt in 1993 vervangen door een DAF-tankautospuit.
Begin 1975 rapporteert de brandweerdirectie aan de gemeente dat de in gebruik zijnde motorspuitaanhanger van brandweer ‘s-Heer Arendskerke in slechte staat is. De spuit wordt getrokken door een Commer personeel-materiaalwagen, die al elf jaar oud is. De brandweer zou de combinatie graag vervangen zien worden door een tankautospuit met een bluswatertank van 800 liter. Vooral bij inzetten op Rijksweg 58 is dit van belang, omdat daar geen bluswater voorhanden is.
Eind februari stelt de gemeenteraad het krediet ter beschikking voor de bestelling van de brandweerwagen. Uiteindelijk plaatst de gemeente de bestelling bij firma Ajax-De Boer die de Mercedes-Benz Transporter bestelbus door firma Den Hartog laat ombouwen tot brandweerwagen.
Den Hartog, Ajax-de Boer en Ziegler
Ajax-de Boer is in 1910 opgericht wanneer ondernemer Jan de Boer naast zijn handel in scheepsbenodigdheden ook brandblussers en brandweerauto’s gaat fabriceren. In 1920 noemt hij zijn bedrijf naar de gehelmde Griekse held Ajax. Omdat de zoon van Jan de Boer, jarenlang als doelman bij de Amsterdamse voetbalclub met die naam speelt, geeft de club in 1928 ook toestemming die naam te gebruiken.
In 1976 slaan Ajax en Ziegler de handen ineen en nemen de failliete boedel van Berwi over. Ajax-De Boer is importeur van Ziegler pompen uit Duitsland en laat diverse brandweervoertuigen met Ziegler-pomp bij Firma F.N. den Hartog & Zn in Beesd bouwen. Den Hartog bouwde voor de samenwerking met Ajax al brandweerwagens voor de firma’s Boudewijn, Bikkers en Doeschot.
Vanaf 1982 laat Ajax haar voertuigen bouwen bij Ajax-Ziegler in Winschoten. Bij Den Hartog gaat men op eigen voet verder, nu met Bachert pompen.
Mercedes-Benz 608D
De Mercedes-Benz 608D is in Nederland een populair voertuig bij brandweerkorpsen, vooral vanwege zijn betrouwbaarheid en veelzijdigheid. De Mercedes heeft een robuuste motor die goed presteert onder zware omstandigheden. De wagen biedt voldoende ruimte voor brandweermateriaal en kan gemakkelijk worden aangepast aan de behoeften van verschillende brandweerkorpsen. De gemeente Goes zal na deze wagen in nog drie Mercedessen van dit type aanschaffen. In 1979 identieke tankautospuiten voor korps Wolphaartsdijk en voor korps Kattendijke, en in 1981 een hulpverleningswagen.
Vele exemplaren van de 608D zijn vaak jaren later nog in gebruik en sommige zijn zelfs vandaag de dag nog in omloop als vintage brandweerwagens. Denk aan het gebruik als foodtrucks of als camper.
Ingebruikname
De auto wordt op 17 december 1975 overgedragen tijdens de korpsavond in Lunchcafé Stadhuis. Op de Grote Markt vindt een korte ceremonie plaats waarbij de nieuwe brandweerwagen officieel in gebruik wordt genomen. Burgemeester Huber draagt de sleutels over aan commandant Taekema, die op zijn beurt deze aan het Arendkerkse korps overhandigd. Naast de autospuit neemt de brandweer ook drie motorbrandspuitaanhangers in gebruik, waarvan twee voor Goes en één voor korps Kattendijke.
Van MP5 naar 740
Met de komst van het regionale mobilofoonnet wordt het gemeentelijke oproepnummer MP5 van de wagen vervangen door het regionale nummer 740.
(collectie familie Nieuwenhuize)
Opvallend is dat gedurende zijn gehele brandweerloopbaan het voertuig nooit een witte band heeft gehad. Ook niet na het groot onderhoud in 1982, wanneer de tankautospuit opnieuw wordt gespoten na het verwijderen van roest.
De brandweerwagen wordt in 1994 vervangen door een nieuwe DAF-tankautospuit met Doeschot-Rosenbauer opbouw.
Dienst | Bouwjaar | Nummer | Kenteken | Type | Merk | Opbouw |
1975-1993 | 1975 | MP5/740 | 63-99-EB | TS9 LD2000 HD230 T800 | Mercedes-Benz LF608D35 | Den Hartog-Ziegler |
(Andre Joosse)
(archief brandweer Goes)
(archief brandweer Goes)