Mercedes bolneus voor Goes

Nieuwe tankautospuit met hoge en lage druk pomp

In 1977 wordt de Geesink hogedruk tankautospuit van Goes vervangen door een moderne grootvermogen tankautospuit met een gecombineerde hoge- en lagedruk pomp. De Mercedes-Benz Bolneus wordt, na een lange loopbaan, in 1993 vervangen, waarna de auto aan een tweede jeugd in Argentinië begint.

16 november 1977

Begin 1977 reserveert het gemeentebestuur 1,5 ton voor de vervanging van de oude Geesink tankautospuit. De brandweerwagen wordt later dat jaar besteld bij Ajax-De Boer die eerder al de nieuwe tankautospuit van ‘s-Heer Arendskerke leverde. Het bedrijf laat het chassis opbouwen bij partner Den Hartog is Beesd, deze voorziet de auto van een Ziegler hoge- en lagedruk pomp van 2800 liter per minuut. De ingebouwde bluswatertank heeft een inhoud van 2400 liter. De wagen heeft drie haspels met hogedruk stralen

Als chassis dient een Mercedes-Benz LF1113. LF staat voor Lastkraftwagen Feuerwehr, de nummers voor 11 ton en 130 pk. De paardenkrachten worden geleverd door een watergekoelde zescilinder viertaktdieselmotor.

Kurzhauber of bolneus

De vrachtwagen wordt in Duitsland ‘Kurzhauber’ genoemd. Dit betekent letterlijk ‘kortneus’, maar in Nederland wordt dit type aangeduid als ‘bolneus’. De vrachtwagen is een traditionele cabine-achter-motor vrachtwagen, die geproduceerd wordt sinds 1959. De motor steekt uit onder de voorruit in de cabine, om te voldoen aan de strenge Duitse regels over de totale lengte van vrachtwagens in die tijd.

In 1983 wordt de wagen opgeknapt en voorzien van een witte band. Hierdoor voldoet de wagen aan de eisen die landelijk gesteld worden aan brandweervoertuigen.

Tweede uitruk

De 739 blijft tot 1984 als eerste uitrukvoertuig functioneren, totdat in dat jaar een nieuwe tankautospuit, de 749, de kazerne aan de Brouwersgang binnenkomt.

Revisie

De 739 doet tot 1990 dienst als tweede uitruk totdat de Kattendijkse 741 naar Goes komt. Dan wordt de Mercedes in eigen beheer gereviseerd en opnieuw gespoten. De wagen zal hierna dienst doen als derde blusvoertuig van Goes. De lak is amper droog als de wagen in aller haast wordt ingericht om uit te rukken naar een woningbrand in de Goese Schilderswijk. Alle Goese voertuigen staan dan namelijk bij de grote brand van tankstation Selnisse. De enkele nagekomen vrijwilligers gooien snel een paar slangen op de wagen en spoeden zich naar de flatbrand.

De wagen blijft de derde tankautospuit van korps Goes totdat Wolphaartsdijk in 1996 een nieuw blusvoertuig in gebruik neemt. De oude wagen van Wolphaartsdijk is nog in goede staat en vervangt de Mercedes bolneus als derde bluseenheid.

Tweede jeugd in Argentinië

De oude bolneus wordt verkocht aan Dirk Silberkuhl, een Duitse handelaar in brandweervoertuigen. Hij verkoopt de wagen al snel door aan ‘Bomberos Voluntarios de Zárate’ in Argentinië. Daar begint de Mercedes aan zijn tweede jeugd.

De Argentijnse collega’s voorzien de wagen van de nodige bestickering en diverse chromen details. Op het dak komt een extra set met rode zwaailampen. De brandweer van Zárate, een stad in de provincie Buenos Aires met 86.686 inwoners, heeft de Goesenaar tot 2010 in gebruik. Daarna verhuist de wagen naar de andere kant van Argentinië waar hij dienst gaat doen bij de ‘Bomberos voluntarios El Maitén’ in de provincie Chubut.

El Maitén is een plaats met bijna 4000 inwoners. Hier deelt hij de kazerne met een andere bolneus tankautospuit en een ambulance.

In 2024 zijn er nog fotoverslagen te vinden op de facebookpagina van het korps waar de oude 739 ingezet wordt voor de brandbestrijding. En dat op 47-jarige leeftijd!

DienstBouwjaarNummerKentekenTypeMerkOpbouw
1977-19961977MP1 / 73943-61-XBTS9 LD2800 HD280 T2400Mercedes-Benz LF1113B42Den Hartog-Ziegler
Brandweervoertuigenonline.nl
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven