Ruime Chevrolet vervangt Van Bergen

Nieuwe personeel-materiaalwagen in Goes

Als vervanging van de inmiddels versleten ‘Van Bergen’ wordt in 1966 een Chevrolet-Kronenburg personeel-materiaalwagen in gebruik genomen. De wagen wordt trekker van een motorspuitaanhanger en komt naast de ‘Geesink’ op de tweede uitruk met het oproepnummer MP2.

1 januari 1966

Als vervanging van de inmiddels versleten Ford-Van Bergen brandweerwagen wordt in 1966 deze trekker, materieel- en manschappenwagen in gebruik genomen.

Er zijn drie carrosseriefabrieken benaderd. Lansen uit ‘s-Gravenpolder en Bikker uit Rotterdam vallen beide af. De keuze van gemeentebestuur en brandweerdirectie valt op brandspuitenfabriek Kronenburg uit Hedel.

De keuze voor het chassis en cabine valt op een Chevrolet C50 met torpedofront, het modelnummer C5303-FF. De zescilindermotor levert 155 paardenkrachten. Gemeente Goes koopt het chassis en levert dit aan de firma Kronenburg, waar de op- en ombouw tot brandweervoertuig plaats vindt.

Historie Kronenburg

Kronenburg start in 1823 een koperslagerij in Culemborg. Hij maakte koperen windketels voor de brandweerkorpsen in de omgeving. Al snel start hij ook met het bouwen van complete handspuiten. Na 1900 start de productie van brandweerauto’s. In 1972 gaat het familiebedrijf Kronenburg samen met Bredase Saval. Deze fusie werd op 1 januari 1991 weer ongedaan gemaakt. Een jaar later wordt Kronenburg geheel overgenomen door het Oostenrijkse Rosenbauer. Kronenburg blijft een zelfstandige onderneming met een eigen programma.

Ondanks de grote vraag naar brandweervoertuigen wordt het bedrijf in 2000 door Rosenbauer geliquideerd. De service wordt nu verzorgd door Kenbri te Stellendam.

Ingebruikname

Normaal wordt een nieuw voertuig door de burgemeester feestelijk overgedragen aan het korps. Maar er volgt dit keer geen officiële overdracht. Wel wordt er tijdens de oefenavond kort stilgestaan bij de ingebruikname van de wagen. Het korps is zeer tevreden, met name over de ruimte die het voertuig heeft. Niet alleen heeft de wagen veel opbergruimte, er is ook een ruime manschappencabine. Commandant Broekstra stuurt nog een dankbrief naar de firma Kronenburg voor de “pracht van een wagen” en de “reusachtige samenwerking”.

Met de komst van de wagen zijn zowel de eerste als de tweede uitruk van het merk Chevrolet. In 1967 volgt een derde als de materiaalwagen van Kloetinge de Goese line-up komt versterken als hulpverleningsvoertuig. Bijzonder blijft wel dat de derde bluseenheid nog steeds de Ford-Kronenburg autospuit uit 1939 is.

Lees meer over de Chevrolet-tankautospuit ‘De Geesink’
Lees meer over de Chevrolet van brandweer Kloetinge

Van MP2 naar 707

Toen de alarmering nog via de Goese politie verliep was het roepnummer van dit voertuig MP2. Wanneer de alarmcentrale van de Regionale Brandweer deze taak op zich neemt, wordt het roepnummer 707.

Aan het eind van de jaren 1970 krijgt het voertuig een extra functie. De 707 gaat ook gebruikt worden voor vervoer van het nieuw opgerichte duikteam van de brandweer Goes en Wolphaartsdijk.

Het afscheid van de Chevrolet wordt fanatieker gevierd dan zijn ingebruikname achttien jaar eerder. Tijdens de laatste brandweerwedstrijden die met de wagen worden gespeeld is deze versierd met een spandoek met het opschrift “Mijn laatste wedstrijd”.

Vervanging

In 1981 wordt er krediet aangevraagd voor de vervanging van de Chevrolet. Het voorstel van de brandweerdirectie is de 707 te vervangen door een compacte tankautospuit, eenzelfde model als op de dorpen dienst doen. Uiteindelijk moet in 1984 het voertuig met het veld ruimen voor een nieuwe Mercedes-Benz LPF1113 tankautospuit met Doeschot-Rosenbauer opbouw. Deze wagen is iets ruimer dan de dorpsspuiten, maar wel compact genoeg voor inzetten in de oude binnenstad. De nieuwe tankautospuit krijgt het oproepnummer 749.

Lees meer over de 749 (binnenkort online)
DienstBouwjaarNummerKentekenTypeMerkOpbouw
1966-19841966MP2/202/707AB-45-52PM8Chevrolet 5303FFKronenburg
Brandweervoertuigenonline.nl
Gemeentearchief Goes
Oldcarbrochures.com
Caaarguide.com
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven