Nieuwe Bikkers spuit voor Goes

Motorspuit vervangt oude spuit uit 1906

In 1926 wordt de in 1906 aangeschafte Otterbein motorspuit vervangen door een nieuwe motorspuit van de firma Bikkers in Rotterdam. De aanschaf van de spuit is nodig als reparatie van de oude brandspuit niet mogelijk blijkt.

21 april 1926

In 1925 begint de motorspuit, die in 1906 is aangeschaft, aardig wat kuren te vertonen. Vanwege de goede ervaringen van brandweer Middelburg met Bikkers, wordt dit bedrijf gekozen voor de reparatie. In de zomer van 1925 wordt er een nieuwe motor op de bestaande spuit gemonteerd. De gereviseerde motorspuit laat het echter afweten bij een brand in Wilhelminadorp in december dat jaar.

Met de spuitenfabrikant wordt een deal gesloten, ze nemen de kapot gedraaide motor terug en geven korting op de aanschaf van een nieuwe motorspuit van de modernste soort. Eind januari 1926 wordt de splinternieuwe spuit “naar Vlissings model” besteld voor 3400 gulden. Met aftrek van de kapotte motor en de korting komt het uiteindelijk neer op een bedrag van 1887 gulden.

Bikkers pomp

De brandspuit heeft een capaciteit van tenminste 500 liter per minuut en is uitgerust met een bestaande viercilinder Kermath benzinemotor en een driecilinder pomp. De pomp is het paradepaardje van de firma Bikkers.

De brandspuitpomp is het belangrijkste deel van eene motorbrandspuit. De beste motor zal met eene slechte pomp een slecht resultaat geven, daarentegen een slechte motor met eene goede pomp nog een voldoend resultaat.

De 3-cylinder-constructie is niet de goedkoopste constructie, maar zelfs een leek zal het duidelijk zijn, dat de waterverplaatsing zeer rustig moet zijn. Wij bereiken dan ook een zeer nuttig effect, ruim 92%, de persslangen liggen onbeweeglijk op den grond.

Uit de afbeelding blijkt de verrassende eenvoud van de constructie en van de gebruikte materialen; de pomp is geheel in phosphorbrons uitgevoerd, evenals de metalen (geel gekleurd), de luchtketels zijn van rood koper (rood gekleurd), de krukas is van staal; al het materiaal voldoet aan de strengste eischen, die men aan eerste klasse fabrikaat stellen kan.

De gemeente Goes ontvangt een garantie van tien jaar op de nieuwe aanwinst. Op 21 april 1926 wordt de motorspuit in gebruik genomen na een test aan de Turfkade onder toeziend oog van de brandweerdirectie en een afvaardiging van de brandspuitenfabriek.

Van motorspuit naar autospuit

Begin de jaren dertig worden steeds meer brandspuiten op een voertuig gemonteerd. Ook Goes heeft deze wens. In 1934 komt autohandelaar Willeboer uit Goes met een voorstel naar het gemeentebestuur. Hij biedt aan de motorspuit te monteren op een gebruikt Studebaker autochassis. De pomp en motor van de Bikkers motorspuit worden op het chassis gemonteerd en brandweer Goes kan zijn eerste autospuit in dienst nemen. De Studebaker met de originele Bikkers spuit komt in 1954 te koop te staan.

Lees meer over de Studebaker autospuit
Gemeentearchief Goes
Kroniek Goese Brandweer
Krantenbankzeeland.nl
Brandweervoertuigenonline.nl
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven