Oude Studebaker wordt eerste autospuit
Motorspuit op tweedehandse auto
De in 1926 aangeschafte motorspuit blijkt een succes. Echter is er wel de wens om de spuit mobieler te maken. In 1934 gaat deze wens in vervulling als een lokale garage een Studebaker-chassis in de aanbieding heeft.
Op 21 april 1926 wordt een nieuwe motorspuit van de firma Bikkers officieel in gebruik genomen, deze vervangt de eerste motorspuit van de stad uit 1906. De nieuwe spuit kan door mankracht of paarden worden getrokken. In de grote steden doen rond diezelfde tijd de eerste automobielautospuiten hun intrede, een mooie vooruitgang, maar voor een kleine gemeente als Goes was deze brandweerauto nog veel te duur.
Begin de jaren dertig worden steeds meer brandspuiten op een voertuig gemonteerd. Ook Goes heeft deze wens. In 1934 komt autohandelaar Willeboer uit Goes met een voorstel naar het gemeentebestuur. Autohandel Willeboer is recent verhuist van de Nieuwstraat naar de Kleine Kade, vlak bij de brug. Hij is leverancier van Studebaker auto’s en heeft zijn eigen reparatie-inrichting aan de kade. Hij biedt aan de motorspuit te monteren op een gebruikt Studebaker autochassis.
Het bestuur legt de plannen vervolgens voor aan de brandweerdirectie en de Koninklijke Nederlandsche Brandweervereeniging. Beide zijn voor, en de opdracht wordt verleend. De kosten voor de ombouw zijn 300 gulden.
Er zijn geen foto’s van de autospuit. In de archieven wordt gesproken van een open model Studebaker uit 1926. Met de gemonteerde pomp moet het in ieder geval een bijzondere verschijning zijn.
Tweede Wereldoorlog
In 1939 wordt een nieuwe Ford-Kronenburg autospuit besteld voor de Goese brandweer, maar gezien de dreigende oorlog wordt de Studebaker nog in dienst gehouden. De twee spuiten, samen met twee slangenwagentjes en een mechanische ladder zijn het materieel waarmee de brandweer in de oorlog uitrukt. In 1948 wordt de wagen bij een inspectie afgekeurd. Niet alleen zijn de pomp en carrosserie in slechte staat, ook het vermogen van de brandspuit van 600 liter per minuut, is niet meer van die tijd. De Studebaker gaat pas buiten dienst als in 1950 een Ford-Van Bergen motorspuit in dienst komt.
Verkoop
De Studebaker komt in 1953 te koop te staan in het lokale weekblad De Bevelander. Er volgen diverse biedingen op de oude autospuit. Uiteindelijk wordt deze verkocht voor 250 gulden aan de firma A. Bliek, landbouwsmederij in Heinkenszand.
Dienst | Bouwjaar | Kenteken | Type | Merk | Opbouw-pomp |
1934-1953 | 1926 | K-11721 | AS LD600 | Studebaker | Van Bergen-Ford |