CMP-truck de ‘Van Bergen’

Nieuwe trekker en motorspuitaanhanger Goes

De oude Studebaker autospuit is al enkele jaren afgevoerd en alle branden worden nu geblust door ‘De Kronenburg’, een autospuit die 1939 in gebruik is genomen. In 1950 wordt de ‘Van Bergen’ als tweede voertuig in gebruik gesteld. Een personeel-materiaalwagen en trekker van de gelijktijdig nieuw aangeschafte motorspuitaanhanger.

26 juni 1950

In 1949 besluit de gemeenteraad om geld opzij te zetten voor een tweede motorbrandspuitaanhanger en een bijbehorende personeel-materiaalwagen, nadat een defecte benzineleiding in de Ford Kronenburg autospuit is geconstateerd. Omdat de aanschaf van een nieuwe auto nog even op zich laat wachten, wordt er besloten om een tweedehands Willys Jeep aan te schaffen, aangezien de Kronenburg direct buiten gebruik is gesteld.

CMP-truck

Na de Tweede Wereldoorlog blijft er veel legermaterieel achter. De Nederlandse overheid koopt al het materiaal op voor de wederopbouw. Veel brandweerkorpsen worden voorzien van wagens op basis van zo een dumpchassis, zo ook Goes. Voor het chassis van de trekker wordt gekozen voor een vrachtwagen die bekend staat als Canadian Military Pattern of CMP-truck. Het bij Ford ontwikkelt prototype is gebaseerd op een versterkt Ford V8-chassis. Het 15-cwt (ofwel 0,5 ton) vrachtwagenchassis wordt in grote aantallen gemaakt van 1940 tot 1945, door Ford als de F15 en door GM Chevrolet als de C15.

Er worden drie verschillende soorten cabines gebruikt bij de productie. Allereerst type 11 met zijwaarts geopende motorkap, type 12 met geopende motorkap en als derde type 13 met meer ruimte in de cabine en een naar voren hellende voorruit. Het is onduidelijk welk merk en type in Goes in dienst is gesteld. Er zijn geen foto’s van de wagen te vinden in de archieven.

De auto heeft voorwielaandrijving. Er worden twee slanghaspels en een zuigslang- en ladderrek met een schuifladder van zeven meter meegeleverd. Ook is er een trekhaak voor de motorspuitaanhanger. De kosten voor de auto zijn 2700 gulden voor het chassis en 2700 voor de opbouw.

De ‘Van Bergen’

Het voertuig is door de firma Van Bergen in Heiligerlee omgebouwd tot personeel-materiaalwagen. De wagen krijgt van de vrijwilligers dan ook de bijnaam de ‘Van Bergen’. Deze brandspuitfabriek heeft een rijke geschiedenis.

Andries Heero van Bergen begon in 1795 als klokkengieter in Midwolda. Zijn zoon Udo Andries van Bergen volgt hem op en ontdekt na verloop van tijd dat hij meer werk vindt in het maken van brandspuiten dan in het gieten van klokken. Deze verschuiving is begrijpelijk, aangezien het maken van brandspuiten veel kopergietwerk vereist. Andries Heero II, de zoon van Udo Andries, verplaatst het bedrijf in 1862 naar Heiligerlee.

Bovendien heeft de familie nog een ander bedrijf dat brandweerwagens produceert. Jan Jurrien van Bergen begint in 1952 zijn eigen carrosseriefabriek in Winschoten onder de naam Berwi. Hij installeert de pompen van Van Bergen Heiligerlee in de voertuigen. Berwi gaat failliet in 1976 en wordt overgenomen door Ajax-de Boer. De firma Van Bergen in Heiligerlee stopt in het begin van de jaren tachtig.

Tweewielige motorspuit

De wagen wordt trekker van de nieuwe motorspuitaanhanger die is voorzien van een 105 PK Ford-motor en 2900 liter water per minuut kan verpompen. Ook deze motorspuit wordt bij Van Bergen aangekocht.

Ingebruikname

Na een pompproef in de Goese Haven worden uiteindelijk op 26 juni 1950 het voertuig en de nieuwe motorspuitaanhanger in gebruik genomen. Tijdens de overdracht is een deputatie van het gemeentebestuur aanwezig.

De ‘Van Bergen’ doet dienst tot 1966, dan wordt deze vervangen door een nieuwe Chevrolet personeel-materiaalwagen.

DienstBouwjaarKentekenTypeMerk
1950-19661944NJ-87-75PM10Ford F15 CWT 85 pk
Brandweervoertuigenonline.nl
Armyvehicles.dk
Truck Encyclopedia
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
Scroll naar boven